Zgłaszanie braków tlenu medycznego do ZSMOPL
W ostatnim czasie trafiają do kierowników aptek szpitalnych i działów farmacji szpitalnej pisma w sprawie tlenu medycznego, a w szczególności zgłaszania braków w ZSMOPL-u .
Tlen to produkt leczniczy i zgodnie z art. 72a PF dane o obrocie powinny być przetwarzane w ZSMOPL.
Poniżej krótka informacja o tym jak raportować ręcznie braki do ZSMOPL, którą można pobrać również poprzez kliknięcie w link: zgłaszanie braków tlenu medycznego do ZSMOPL
Podstawowe informacje z zakresu rejestracji tlenu medycznego oraz sposobu ręcznego raportowania błędów w ZSMOPL.
- Status rejestracyjny
Tlen medyczny zarejestrowany jest jako produkt leczniczy. Informacje dotyczące zarejestrowanych opakowań, jak również karty charakterystyki dostępne są pod adresem Rejestru Produktów Leczniczych: https://pub.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/
Zarejestrowane produkty zawierające tlen medyczny można znaleźć wpisując hasło „tlen medyczny”:
Po kliknięciu w wybrany produkt otrzymamy listę zarejestrowanych produktów wraz z kodami EAN:
Poniżej znajduje się również link do Karty Charakterystyki, jak również do dokumentu przedstawiającego opakowanie.
- Ręczne raportowanie do ZSMOPL
Jako apteki szpitalne jesteśmy zobowiązani m.in. do raportowania braków do ZSMOPL. Istnieje możliwość ręcznego raportowania braków – nawet w przypadku, w którym nie rejestrujemy obrotu danym produktem w naszym oprogramowaniu aptecznym.
Aby ręcznie zgłosić brak produktu leczniczego, należy posiadać konto do ZSMOPL przypisane do naszego podmiotu leczniczego. Konto może być założone przez osobę zarządzającą dostępem do ZSMOPL w danym szpitalu.
Logowanie do systemu następuje pod adresem: https://zsmopl.ezdrowie.gov.pl/
Do zalogowania się należy użyć swojego identyfikatora e-PLOZ lub profilu zaufanego. W przypadku wyboru profilu zaufanego, możemy zostać poproszeni o zmianę hasła do e-PLOZ lub założenie konta w e-PLOZ jeżeli go nie posiadamy.
Po zalogowaniu może być konieczny wybór jednostki (kontekstu) – wybieramy adekwatny.
Po wejściu do ZSMOPL mamy następujące opcje:
Wybieramy opcję „Wykaz zgłoszonych braków”
Aby zgłosić brak, klikamy opcję „Zgłoś brak produktów”:
Klikamy „wskaż produkt”:
Najszybciej znajdziemy dany lek po kodzie EAN:
Wpisujemy ilość brakujących opakowań oraz przyczynę braku, a następnie wysyłamy brak:
Zgłoszone braki widoczne są w wynikach wyszukiwania: