Przygotuj się, od 1 kwietnia wchodzi obowiązek raportowania do ZSMOPL
Od 1 kwietnia 2019 roku wszystkie podmioty, które prowadzą obrót produktami leczniczymi, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobami medycznymi będą zobowiązane do przesyłania elektronicznych raportów do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL).
Obowiązek raportowy obejmie apteki i punkty apteczne, działy farmacji szpitalnej i apteki szpitalne, hurtownie farmaceutyczne oraz tzw. podmioty odpowiedzialne, czyli przedsiębiorców, którzy wnioskują lub uzyskali pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego.
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi zbiera i przetwarza dane o obrocie produktami leczniczymi, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobami medycznymi. Za pomocą usług elektronicznych do ZSMOPL, oprócz raportów z informacjami o obrocie, zgłaszane będą również braki produktów oraz plany dostaw. Apteki, punkty apteczne, działy farmacji szpitalnej, hurtownie farmaceutyczne oraz podmioty odpowiedzialne, aby mogły przekazywać dane (komunikaty), muszą zintegrować swoje lokalne systemy informatyczne z systemem ZSMOPL.
Cyfryzacja tego obszaru ochrony zdrowia ma kluczowe znaczenie. Na podstawie wiarygodnych i aktualnych danych na temat obrotu produktami leczniczymi instytucje takie jak Ministerstwo Zdrowia czy Główny Inspektorat Farmaceutyczny będą mogły efektywnie realizować politykę lekową państwa, a tym samym dbać o dobro pacjentów.
„ZSMOPL jest narzędziem, dzięki któremu odpowiednie instytucje w trosce o dobro pacjenta będą mogły efektywnie realizować politykę lekową państwa. Po e-recepcie jest to kolejny system informatyczny wdrażany przez CSIOZ, który wpisuje się w proces cyfryzacji ochrony zdrowia w Polsce. Obowiązek raportowania do ZSMOPL obejmuje ok. 17 tys. podmiotów” – mówi Bartłomiej Wnuk, dyrektor Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Jak podłączyć się do ZSMOPL?
Aby podłączyć się do ZSMOPL potrzebne będą:
- Kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany (PZ)
- Konto na Platformie P2
- Konto podmiotu raportującego w ZSMOPL
- Certyfikat niekwalifikowany
Wystarczy 5 prostych kroków.
- Załóż konto na platformie P2 na stronie csioz.gov.pl.
- Złóż wniosek o rejestrację konta w ZSMOPL na stronie ezdrowie.gov.pl
- Podpisz wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.
- Zaczekaj na akceptację wniosku.
- Zaimportuj do ZSMOPL certyfikat niekwalifikowany służący uwierzytelnieniu komunikatów.
Aby pobrać wskazówki (infografikę) w formacie PDF kliknij tutaj
Sprawdź, czy obowiązek wysyłania raportów do ZSMOPL dotyczy Twojej działalności – aby pobrać informator PDF kliknij tutaj
Jeśli masz pytania zadzwoń pod numer: 19 457 (infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.00) lub wyślij e-mail na adres: zsmopl@csioz.gov.pl