Kampania „Po pierwsze farmaceuta” – czas na podsumowanie
Ponad 16 milionów osób obejrzało spot kampanii edukacyjnej „Po pierwsze farmaceuta” zainicjowanej przez Naczelną Izbę Aptekarską i Fundację Aflofarm. Podsumowanie trwającej 7 miesięcy kampanii promującej zawód farmaceuty odbyło się 26 września 2019 r. w warszawskim Teatrze Syrena podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.
Badania wizerunkowe
Punktem wyjścia kończącej się właśnie kampanii edukacyjnej były badania wizerunkowe przeprowadzone przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej.
– To pierwsze w historii zawodu farmaceuty tak kompleksowe badania. Wzięło w nim udział 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Chcieliśmy sprawdzić jak obie grupy postrzegają zawód farmaceuty i jak wygląda relacja na linii magister farmacji – pacjent – mówi Tomasz Furman prezes Fundacji Aflofarm. Szczegółowe wyniki badań wraz z analizą opublikowane zostały w raporcie „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019”, który stał się podstawą do zorganizowania kampanii.
Raport dystrybuowany był do aptek, otrzymali go również wszyscy parlamentarzyści w Polsce. Badania potwierdzają, że Polacy ufają farmaceutom, ale nie wiedzą, czego mogą od nich oczekiwać – ich pracę kojarzą przede wszystkim ze sprzedażą leków. Tylko 10 procent Polaków chodzi do apteki po poradę, a wiedzę na temat leków czerpiemy z Internetu.
– Badania pokazały, że ponad 90% Polaków ufa farmaceutom, a to oznacza, że farmaceuta to zawód zaufania publicznego nie tylko z nazwy – mówi prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.
Działania na dużą skalę
Kampania edukacyjna „Po pierwsze farmaceuta”, pod honorowym patronatem Ministra Zdrowia prowadzona wspólnie przez Naczelną Izbę Aptekarską i Fundację Aflofarm, miała za zadanie wzmocnić wizerunek zawodu farmaceuty w Polsce. W ramach kampanii nakręcono spot wizerunkowy promujący zawód farmaceuty. Zagrała w nim prawdziwa farmaceutka wyłoniona na castingu zorganizowanym przez Naczelną Izbę Aptekarską. Dzięki współpracy z grupą TVN obejrzało go ponad 16 milionów osób.
– Chcieliśmy pokazać Polakom, że farmaceuta to nie sprzedawca, lecz ekspert w dziedzinie farmakologii i zdrowia. Każdy magister farmacji to dobrze wykształcony specjalista, który posiada szeroką wiedzę z zakresu farmakologii i potrafi doradzić w wielu dolegliwościach zdrowotnych, a w razie potrzeby – zalecić wizytę u lekarza. Tymczasem, jak pokazały badania, Polacy wiedzę na temat leków czerpią przede wszystkim z Internetu. I to w sytuacji, w której na wyciągnięcie ręki mają najlepszego specjalistę w tej dziedzinie – komentuje prezes zarządu Fundacji Aflofarm, Tomasz Furman.
– Decyzja Ministra Zdrowia o objęciu tej kampanii honorowym patronatem jest wyrazem ogromnego zaufania. Wielu polskich pacjentów dowiedziało się, czego może oczekiwać od farmaceutów, w czym mogą być im pomocni i jak wiele dobrego, dzięki umiejętnościom i gruntownemu wykształceniu, mogą wnieść do systemu ochrony zdrowia w Polsce – mówi Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.
Wizerunek a edukacja
Oprócz głównego spotu wizerunkowego powstały również animowane filmy edukacyjne, które przybliżały Polakom pracę farmaceutów.
Z filmu „Co farmaceuta może zrobić dla Ciebie” Polacy dowiedzieli się w czym może im pomóc magister farmacji. Sprawdzenie interakcji między lekami, pierwsza pomoc w drobnych dolegliwościach lub w przeziębieniu i grypie, doradztwo w zakresie tańszego odpowiednika leku, właściwego przechowywania leków oraz pomoc w wyborze leków do wakacyjnej apteczki to tylko niektóre z najważniejszych aspektów pracy farmaceuty, o których z reguły nie wiedzą pacjenci odwiedzający aptekę.
Film „Edukacja farmaceuty” pokazywał trudną, ponad 5-letnią ścieżkę edukacyjną, jaką musi przejść każdy farmaceuta. Obszerne zajęcia i egzaminy z zakresu chemii, biologii, anatomii czy fizjologii zapewniają rzetelną, specjalistyczną wiedzę, którą farmaceuci wykorzystują podczas codziennej pracy oraz czyni ich najlepszym specjalistą z zakresu farmakoterapii.
Niewidzialnych bohaterów, którzy dbają o dostarczenie pacjentowi w szpitalu bezpiecznego i skutecznego leku poznaliśmy dzięki filmowi „Farmaceuta szpitalny”. Nie każdy bowiem wie, że zanim lek trafi do pacjenta, farmaceuta musi wykonać wiele czynności – zaczynając od zakupu leków gotowych w hurtowniach farmaceutycznych, poprzez sprawdzenie ich autentyczności, kończąc na przygotowaniu leku na potrzeby konkretnego pacjenta.
Ostatni spot poruszył temat wprowadzenia w Polsce Opieki farmaceutycznej. Film pokazywał jaką rolę może odgrywać farmaceuta w polskim systemie opieki zdrowotnej, o ile rozwiązanie to zostanie wprowadzone w naszym kraju w sposób systemowy.
Bezpośrednio dla pacjentów
Dzięki patronatom medialnym, których udzielili farmacja.net, naTemat, Poradnik Zdrowie, a przede wszystkim Grupa TVN akcja objęła swym zasięgiem szerokie grono odbiorców pozwalając na dotarcie przede wszystkim do pacjentów poszukujących porad zdrowotnych. Według danych AGB Nielsen w samej tylko telewizji spot główny zobaczyło ponad 16 milionów Polaków.
Na potrzeby akcji stworzono również ulotki edukacyjne „Czy wiesz, co farmaceuta może zrobić dla Ciebie?”, które w prosty i przystępny sposób wyjaśniają na jaką pomóc farmaceuty możemy liczyć podczas codziennych wizyt w aptece. Ulotki dystrybuowane były do aptek, tak aby farmaceuci sami mogli rozdawać je odwiedzającym pacjentom. Apteki miały również możliwość indywidualnego zamówienia materiałów kampanijnych (ulotki i raporty).
Pełną wersję raportu: „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019” znaleźć można na stronie internetowej kampanii: popierwszefarmaceuta.pl.
Farmaceuta w systemie ochrony zdrowia – zbędny koszt, czy opłacalna inwestycja?
Podsumowaniem i jednocześnie zakończeniem trwającej 7 miesięcy akcji była debata o przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce „Farmaceuta w systemie ochrony zdrowia – zbędny koszt, czy opłacalna inwestycja?”, która odbyła się 26 września w warszawskim Teatrze Syrena podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza.
Zgromadzeni paneliści, wśród których znaleźli się: prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, Michał Byliniak /Prezydent Grupy Farmaceutycznej Unii Europejskiej oraz wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, Janusz Cieszyński/Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Urszula Jaworska/Członek Zarządu Polskiej Unii Organizacji Pacjentów „Obywatele dla Zdrowia” oraz prof. dr hab. Jacek Sapa /Dziekan Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, debatowali na tematy podjęte w kampanii.
– Farmaceuci to profesjonalny, wykwalifikowany personel, który dziennie udziela 2 mln porad. Pacjenci każdego dnia mogą skorzystać z profesjonalnych usług blisko 27 tys. aptekarzy pracujących w ok. 14 tys. aptek – czas, aby kompetencje farmaceuty były należycie wykorzystywane – komentuje prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska.
– Apteki to najłatwiej dostępny element systemu ochrony zdrowia bez konieczności wcześniejszego umawiania terminu wizyty. Chcielibyśmy, aby były pierwszym miejscem, do którego pacjenci udają się po poradę – podsumowuje prezes zarządu Fundacji Aflofarm, Tomasz Furman
***
O Fundacji Aflofarm
Fundacja Aflofarm została powołana do życia w celu wspierania ochrony zdrowia i jakości życia przyszłych pokoleń Polaków poprzez promocję profilaktyki zdrowotnej i aktywnego stylu życia oraz popularyzowanie wiedzy z zakresu farmacji i medycyny.
Poprzez swoją działalność Fundacja Aflofarm chce także wspierać badania i inicjatywy, które przyczyniają się do rozwoju nauki w tych dziedzinach.
Oprócz głównego celu, Fundacja realizuje cele poboczne, które w dłuższej perspektywie przekładają się na jakość życia ludzi w otaczającym nas świecie. Takimi celami są m.in. walka z nikotynizmem, wsparcie placówek medycznych i wsparcie środowisk naukowych i grup zawodowych z obszaru farmacji i medycyny. Mamy nadzieję, że poprzez naszą działalność dołożymy kolejną cegiełkę do budowania ogólnego dobrobytu, a także kreowania zdrowych i właściwych postaw społecznych.