Pismo Pani Prezes NRA do Ministra Zdrowia w związku próbą ponownego rozpoczęcia dyskusji na temat zakazu reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności.
Naczelna Izba Aptekarska L. dz. P-126/2016 |
Warszawa, dnia 15 marca 2016 r.
Pan Konstanty RADZIWIŁŁ
Minister Zdrowia
Szanowny Panie Ministrze
W związku z próbą ponownego rozpoczęcia dyskusji na temat zakazu reklamy aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności, podjętą w ostatnich dniach w kontekście stanowiska Prokuratora Generalnego w sprawie zawisłej przed Trybunałem Konstytucyjnym pod sygn. SK 23/15, kwestionującego konstytucyjność zakazu, uprzejmie informuję, że środowisko aptekarskie, reprezentowane przez Naczelną Radę Aptekarska, stanowczo sprzeciwia się wszelkim działaniom zmierzającym do złagodzenia zakazu zawartego w art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
Zakaz reklamowania aptek (punktów aptecznych) oraz ich działalności, o którym mowa w art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne, stanowi – zdaniem Naczelnej Rady Aptekarskiej – jedną z najważniejszych podstaw i gwarancji prawidłowego funkcjonowania aptek, jako placówek ochrony zdrowia publicznego, oraz aptekarzy, jako przedstawicieli medycznego zawodu zaufania publicznego.
Podstawą zakwestionowania zgodności art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne z przepisami Konstytucji RP Prokurator Generalny uczynił brak proporcjonalności przyjętych w art. 94a ust. 1 rozwiązań (całkowity zakaz reklamy) z zasadami ich przydatności, niezbędności i proporcjonalności sensu stricto.
Zdaniem Naczelnej Rady Aptekarskiej opinia Prokuratora Generalnego jest nietrafna, powierzchowna i nie uwzględnia skomplikowanego kontekstu faktycznego i prawnego zagadnienia, a przede wszystkim pomija fakty, które uzasadniały wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy aptek.
Wskazać należy, że Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie podkreślał, że przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne, zakazujące reklamy aptek są przepisami, które ograniczają swobodę działalności gospodarczej w dopuszczalnej przez Konstytucję RP formie i zakresie.
W pojęciu ważnego interesu publicznego, o którym mowa w art. 22 Konstytucji RP mieści się – według Sądu – niewątpliwie ochrona zdrowia ludzkiego. Ta zaś może doznać uszczerbku nie tylko wskutek braku dostatecznego dostępu do leków, ale również wtedy, gdy dostęp do leków jest zbyt łatwy, prowadzący w rezultacie do ich nadużywania.
W odróżnieniu od Prokuratora Generalnego, Naczelny Sąd Administracyjny nie ma żadnych wątpliwości co do zgodności zakazu reklamy aptek z Konstytucją RP a tym samym nie widział podstaw do zwracania się z zapytaniem do Trybunału Konstytucyjnego.
W załączeniu przesyłam Panu Ministrowi stanowisko Naczelnej Rady Aptekarskiej Nr VI/1/2012 z dnia 11 kwietnia 2012 r. w sprawie zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, które kompleksowo odnosi się do tematu zakazu reklamy aptek i ich działalności.
Proszę Pana Ministra o niepodejmowanie i niepopieranie jakichkolwiek zmian przepisu art. 94a ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne.
mgr farm. Elżbieta Piotrowska-Rutkowska
Prezes
Naczelnej Rady Aptekarskiej
Pismo w formacie pdf – poniżej